If there is a chance of getting young and healthy again, would you hesitate?

There are only natural things,
no synthetics,
no chemicals,
you deserves the best...
to get back your health, beauty and prosperity in life.

I only go natural...

91,jln raja musa mahadi,tmn hillview,, Ipoh,Perak, Malaysia

Monday, June 21, 2010

Attitute terhadap Makanan

Makan untuk hidup bukan hidup untuk makan.

Hidup yang aktif lahir dari aktifnya rohani, pemikiran, perasaan dan fizikal. Keaktifan adalah pertukaran tenaga dari bentuk idea dan impian kepada merealisasikan menjadi nyata. Sumber-sumber tenaga bukan hanya dalam bentuk makanan tetapi dalam berbagai bentuk yang lain seperti perangsang, dorongan, semangat, niat dan keazaman.

Sebenarnya semakin seseorang berlapar lagi kuat daya imaginasi dan fokus untuk melaksanakan sesuatu tugasan hingga tercapai kejayaan.

Makanan dan minuman hanyalah sebagai penyambung kehidupan yang dapat memastikan kita terus aktif. Puasa juga menjadikan seseorang itu bertaqwa dan membina jati diri yang kuat. Tubuh badan akan mempunyai daya yang berlebihan untuk melakukan sesuatu kerja apabila dilatih dengan berpuasa.

Makanan dan minuman tidak boleh dijadikan amalan penglipur lara. Organ tubuh hendaklah menjalankan tugas-tugas seperti pencernaan dan penyerapan zat sesuai dengan keperluan tubuh. Organ tubuh yang berfungsi tanpa ditentukan had dan kadar yang munasabah akan mencelarukan dan menggagalkan sistem tubuh keseluruhannya.

Makanan yang diproses dengan bahan penahan dan perasa yang berlebihan membahayakan kesihatan. Kandungan bahan tambahan ini menyebabkan sistem tubuh diancam oleh racun dan bakteria yang menyebabkan penyakit.

Pilihlah makanana yang baik cara penyediaannya, bersih, segar dan sentiasa iringi makanan dan minuman dengan doa supaya keberkatan makanan menyihatkan tubuh badan.

No comments: